Sambungan tokoh A.Rahim Kajai

-menjadi ketua pengarang dengan akhbar Utusan Melayu (1939)
-Meninggal dunia pada 5 Disember 1943

b). empat tema yang sering diperkatakan
F1: tema Sosial
H/C:beliau mengkritik orang-orang india yang diberi darah keturunan Keling (DKK) yang menurutnya menjadi parasit dalam bidang ekonomi masyarakat melayu. beliau dengan lantang mengkritik para pemimpin melayu yang melakukan penyelewengan dan menyelar kaum pendatang, contohnya dalam cerpen Buang Bangsa , Buang Harta Keranamu Tuan.
F2: tema nasionalisme
H/C:beliau menyentuh nasionalisme masyarakat melayu, iaitu semangat orang melayu menentang penjajah. Contohnya dalam cerpen Awang Putat.
F3: tema ekonomi
H/C: kajai menyentuh soal kemiskinan dan kemelataran orang-orang melayu akibat eksploitasi ekonomi oleh orang-orang asing seperti Cina, India dan Arab. Contoh, cerpen Awang Putat, Telur Boleh Jadi Intan.
F3: tema moral
H/C: abdul Rahim kajai kerap mengemukakan tema-tema yang berhubung dengan masalah sosial dalam masyarakat Melayu yang berhubung dengan kejatuhan moral dan kebebasan sosial. Contoh, Bercerai Didalam Neraka Bertemu Didalam Syurga.
F4: Tema percintaan muda-mudi
H/C: Gambaran tentang cinta sejati yang bersifat jujur, ikhlas dan setia Contoh, Kasih Sayang Tiada Berjual DiPasar Pusara.

(c). tiga keistemewaan karya-karya beliau

F1: bersifat didaktik
H/C: Cerpen-cerpen beliau bersifat didaktik untuk tujuan nasihat serta memberi teladan kepada para pembaca. contoh cerpen Awang Putat dan SiMat Pisang Rebus teladan tentang semangat nasionalisme.
F2: Mempunyai unsur Humor
H/C: Unsur kelucuan turut menjadi salah satu keistemewaan cerpen Rahim Kajai, contohnya menerusi nama watak-watak dalam cerpennya seperti Awang Putat, SiMat Pisang rebus.
F3: Menggunakan nama watak secara berpasangan
H/C: nama-nama watak yang digunakan dalam cerpen beliau dinamakan dengan nama yang hampir sama seperti Jamil dan Jamilah yang merupakan pasangan kekasih.

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Bawah Artikel