Soalan & Skema Percubaan Negeri Terengganu 2010 Kesusasteraan Melayu Moden
19:15
Edit
BAHAGIAN A
SKEMA PEMARKAHAN
1. Persoalan tentang nasionalisme orang Melayu misalnya telah menjadi perbincangan hebat dalam tema cerpen-cerpen sebelum perang ini,dan menurut Hashim Awang, hal ini lebih ketara setelah pertubuhan politik Melayu berkembang subur. Berdasarkan pernyataan di atas,
a). Berikan dua golongan penulis dan dua nama tokoh yang terlibat dalam memperkatakan persoalan nasionalisme dalam cerpen-cerpen sebelum perang. [ 4 ]
b). Nyatakan faktor-faktor yang menyebabkan timbulnya persoalan nasionalisme dalam cerpen-cerpen sebelum perang. [ 9 ]
c). Huraikan dengan memberikan contoh empat persoalan nasionalisme dalam cerpen-cerpen Melayu sebelum perang. [12]
a). Berikan dua golongan penulis dan dua nama tokoh yang terlibat dalam memperkatakan persoalan nasionalisme dalam cerpen-cerpen sebelum perang.
dua golongan penulis
i. Golongan penulis guru 1 markah
ii. Golongan penulis wartawan 1 markah
ii. Ishak Hj.Muhammad 1 markah
iii. Ab. Rahim Kajai 1 markah
F1 : Pertubuhan politik Melayu - KMM
F3 : Kekuasaan raja-raja Melayu terhad
F4 : Inggeris tidak berusaha memajukan orang Melayu
F5 : Inggeris menindas orang Melayu-ekonomi
F6 : Kedatangan kaum pendatang serta aktiviti mereka
1 isi = 3 markah (2 markah Fakta, 1 markah Huraian/Contoh)
3 isi x 3 markah = 9 markah
Fakta 1: Sikap yang anti / bencikan penjajah.
Fakta 2: Keinginan hendak membebaskan / memerdekakan tanah air
Fakta 3: Kritikan terhadap golongan pembesar-pembesar Melayu yang mengkhianati
bangsa.
H/C :Kebencian terhadap para pembesar Melayu yang mementingkan kepentingan peribadi dengan mengutamakan nafsu serakah sehingga sanggup menggadaikan maruah diri dan tanah air. Hal ini pernah di sebut oleh Shamsuddin Salleh dalam cerpennya yang bertajuk “ Cermin Pergaulan Hidup Di Dunia”- Utusan Zaman 1 Jun 1940- yang memperkatakan golongan pembesar Melayu yang sanggup memberi peluang kepada pendatang sedangkan anak bangsa diketepikan.Contoh lain: Istana Berembun – Ishak Hj. Muhammad Buang Bangsa Buang Harta Keranamu Tuan Cerita Awang Putat- oleh Abd. Rahim Kajai.
Fakta 4: Seruan untuk bersatu padu untuk menyingkirkan penjajah
bidang.
timbulnya kekecewaan di kalangan nasionalis, lantas kesedaran kebangsaan dan politik mulai disuarakan dengan
lantang . Cerpen “Tengku Achar Diraja Paku Alam” oleh Abu Bakar Ali ( Warta Ahad 17 -24 Mac 1940) dan
cerpen “Awang Putat” oleh Rahim Kajai (Utusan Zaman 1 – 8 November 1940) Dalam cerpen Awang
Putat yang mengisahkan Awang Putat yang berjaya menubuhkan Kedai Syarikat Kerjasama dan akhirnya
berjaya menyaingi Kedai Ah Kau.
Fakta 7: Membela nasib bangsa dan Negara.
menyebabkan ramai orang Melayu yang kecewa dan patah hati dengan penjajah. Kekecewaan itu membuatkan
mereka berazam untuk membela nasib bangsa dan Negara. Cerpen “Disini Kita Bukannya Orang Dagang”
karya Ishak Hj.Muhammad yang mengisahkan Ramli yang telah merantau kerana kecewa dengan penjajah
akhirnya kembali semula ke tanah air untuk menyatupadukan anak bangsa bagi membela nasib bangsa dan
Negara.
Pilih 4 isi sahaja
1 isi = 3 markah ( 1 markah fakta, 2 markah Huraian/Contoh)
4 isi x 3 markah = 12 markah.
BAHAGIAN B : NOVEL & CERPEN
BAHAGIAN C : DRAMA
5. Baca petikan drama di bawah ini, dan jawab soalan-soalan yang mengikutinya.
RAHIMAH: Amin, (masuk) apa ditunggu lagi itu? Lekas kemaskan dapur itu
AMIN: Baik, encik. (perlahan keluar)
RAHIMAH: Buat susah dan buat malu orang saja. Kerana dia. Encik Dan , orang sekeliling akan memandang rendah pada kami. Sekali belum, dua kali belum berkenal tiba-tiba nak mengaku itu, mengaku mak pada saya
(Dipetik daripada Majlis Peperiksaan Malaysia [peny.], 2003.
Drama ``Malam Ini Penyu Menangis``
Dalam Mutiara Sastera Melayu Moden.
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, halaman196-197.)
(a) Apakah yang dimaksudkan oleh Rahimah Buat susah dan buat malu orang saja dalam petikan dialog di atas? [3]
(b) Nyatakan tindakan yang dilakukan oleh Rahimah sebelum petikan di atas? [4]
(c) Siapakah dia yang dimaksudkan dan huraikan dua perwatakan dia dalam drama tersebut. [9]
(d) Drama ini berkonsep hukum Poetic Justice. Jelaskan maksud konsep tersebut dan hubungan dengan tindakan Rahimah. [9]
Skema permakahan
a) Maksud ‘buat susah dan malu orang saja’ – 3 markah
F1 – Maksud ‘‘buat susah dan malu orang saja’- Rahimah merungut tentang kedatangan emaknya yang telah memalukannya kerana, Mak Rahimah yang datang dari kampung dan berpakaian cara kampung serta membawa sayur -sayur kampung itu telah menjejaskan imej Rahimah dan suaminya. Rahimah yang sudah hidup cara bandar berasa malu untuk mengakui perempuan itu ibunya dan makan sayur kampung yang dianggap tidak setaraf dengannya.- 3 markah
b) Tindakan Rahimah sebelumnya petikan di atas – 4 markah
F1- Rahimah tidak mempedulikan ibunya, dan tidak mengakui perempuan itu sebagai ibunya. Rahimah berpura-pura tidak mengenali ibunya dan berasa malu apabila emaknya membawa buah tangan seperti ubi,nagka muda dan lain-lain – 2 markah
F2- Rahimah menyuruh pembantunya Amin mengusir perempuan tua itu yang mendakwa sebagai ibunya. Rahimah telah menghalau ibunya dari rumah tanpa kasihan-2 markah
1 isi = 2 markah
2 isi x 2 markah = 4 markah
– dua perwatakan ‘dia’/Mak Rahimah – 6 markah
F1 – seorang penyayang – 1 markah
H/C – Emak Rahimah ialah seorang yang penyayang dan sangat menyayangi Rahimah dan Dahlan. Dia sanggup membawa buah tangan untuk Rahimah dan Dahlan dari kampung. Dia membawa ubi, nangka muda, sayur-sayur dan lain- lain untuk anak dan menantunya. Dia mengatahui Rahimah sangat suka makanan tersebut – 2 markah
F2 – seorang ibu yang tabah -1 markah
H/C – Mak Rahimah seorang yang tabah dalam menanggung bebanan hidup.Walaupun Rahimah berubah sikap setelah hidupnya senang dengan Dahlan dan tidak mengakuinya sebagai ibu,namun dia tetap tabah menghadapi cacian dan maki hamun Rahimah semasa dia menziarahi Rahimah selepas Rahimah balik dari luar Negara – 2markah
1 isi = 3 markah
2isi x 3markah = 6 markah
F1 - Poetic Justice – konsep baik dibalas baik, dan yang jahat akan mendapat pengajaran/pembalasan yang berguna. Dalam drama ini dipaparkan bagaiman watak Dahlan dan Rahimah yang telah mendapat balasan yang setimpal daripada perbuatannya.(3markah)
F2- kaitan konsep Poetic Justice dengan tindakan Rahimah adalah semua tindakan Rahimah yang jahat telah dibalas dengan balasan yang setimpal. Rahimah yang sebelum ini malu mengakui ibunya kerana ibunya berpakaian cara kampung. Dia sanggup menghalau ibunya tanpa belas kasihan.sebagai anak yang menderhakakan ibunya dan menjadi anak yang tidak mengenang budi sudah tentu Rahimah akan menerrima balasan yang setimpal dari perbuatan yang dilakukannya. Pembalasan ini kita dapat lihat Rahimah telah dipersiakan oleh suaminya Dahlan dan akhirnya diceraikan . ini merupakan hukum Poetic Justice – 6 markah
6. Berdasarkan drama "Malam ini Penyu Menangis" karya Nordin Hassan seperti yang terdapat dalam teks Mutiara sastera Melayu Moden:
- Jelaskan lima pengajaran yang terdapat dalam drama ini. [10]
b. Drama Malam Ini Penyu Menangis karya Noordin Hassan dikategorikan sebagai drama bukan realisme.Jelaskan ciri-ciri drama bukan realisme yang terdapat pada drama berkenaan [15]
skema jawapan:
Soalan (a)
pengajaran-pengajaran yang terdapat dalam drama ini ialah:
F 1: pentingnya kita mengharga jasa anak seni:
H/C: menerusi drama ini, dapat dilihat dengan jelas bagaimana pementasan drama ini merupakan penghargaan terhadap jasa J.M. Aziz dalam bidang seni.
H/C: menerusi drama ini, dapat dilihat dengan jelas bagaimana pementasan drama ini merupakan penghargaan terhadap jasa J.M. Aziz dalam bidang seni.
F 2: pentingnya kasih sayang dan simpati:
H/C: dijelaskan kasih sayang Minah menjaga Mamat dengan penuh perhatian. Begitu juga denan Cik Lijah yang menjaga J.M. Aziz dengan baik ketika J.M. Aziz mengidap penyakit kusta.
H/C: dijelaskan kasih sayang Minah menjaga Mamat dengan penuh perhatian. Begitu juga denan Cik Lijah yang menjaga J.M. Aziz dengan baik ketika J.M. Aziz mengidap penyakit kusta.
F 3: kita hendaklah gigih dalam menjalani kehidupan seharian:
H/C: drama ini menceritakan tentang kegigihan J.M Aziz dalam menjalani kehidupan sehariannya terutama selepas beliau mengidap penyakit kusta. Beliau terus menghasilkan puisi-puisi walaupun menanggung penderitaan.
H/C: drama ini menceritakan tentang kegigihan J.M Aziz dalam menjalani kehidupan sehariannya terutama selepas beliau mengidap penyakit kusta. Beliau terus menghasilkan puisi-puisi walaupun menanggung penderitaan.
F 4: kita mestilah mempunyai semangat cinta akan tanah air.
H/C: dalam drama ini, diceritakan mengenai semangat cinta akan tanah air menerusi watak J.M. Aziz dan juga Nik yang berkhidmat sebagai polis hutan. Ketika ini, mereka menentang komunis
H/C: dalam drama ini, diceritakan mengenai semangat cinta akan tanah air menerusi watak J.M. Aziz dan juga Nik yang berkhidmat sebagai polis hutan. Ketika ini, mereka menentang komunis
F 5: Bersyukur atas nikmat yang dikurniakan kepada kita kerana inilah ketaqwaan seseorang kepada Tuhan .H/C: contohnya Nabi Ayub dikurniakan dengan harta yang banyak dan Nabi Ayub tetap bersyukur dan tidak bermegah-megah dengan hartanya.**boleh guna mana-mana contoh lain yang sesuai.
F 6: Kecekalan dan keberanian untuk menempuh dugaan dan cabaran yang datang dalam kehidupan.
H/C: Nabi Ayob dan J.M. Aziz tetap cekal dan tabah walaupun menghadapi pelbagai cabaran dalam hidup
F 7: Seorang isteri seharusnya setia dan bertanggungjawab kepada suami.
H/C: Cik Lijah isteri kepada J.M.Aziz dan Minah isteri kepada Mamat melambangkan contoh isteri yang setia dan bertanggungjawab terhadap suami masing-masing walaupun suami mereka sudah tidak berdaya.
1 isi = 2 markah( 1 markah fakta dan 1 markah contoh/huraian)
Pilih mana-mana 5 isi
5 isi X 2 markah = 10 markah
(b) . Drama Malam Ini Penyu Menangis karya Noordin Hassan dikategorikan sebagai drama bukan realisme.Jelaskan ciri-ciri drama bukan realisme yang terdapat pada drama berkenaan [15]
F 1 : Terdapat unsur-unsur simbolik
F 2 : Ada unsur puisi/seni sebagai selingan
F 3 : Terlalu banyak sajak
F 4 : Plot drama sangat Kompleks
F 5 : Teknik pementasan yang canggih
5 isi x 3 markah = 15 markah
BAHAGIAN D : SAJAK
Jawab satu soalan sahaja
7 Baca sajak di bawah ini dan, jawab soalan-soalan yang mengikutinya
Laut
J.M Aziz
Kau adalah madu
manis yang kuminum melepas
ku dari belenggu
garam kelikir tajam
Kau adalah batu
buruk dalam cantik
molek.
Kau adalah pulau
kapas yang kutanam membatas
ku dari debu
garam pasir hitam.
Kau adalah hempedu
pahit dalam ubat
pupuk semangat
nelayan tulen
tidak takut
dilambung gombak gelombang
hidup.
Kau adalah pintu
rezeki kami
ada di mulut ada
di perut
kau
penuh berisi khazanah
Allah
dalamnya
tidak terduga manusia.
Kau adalah biru
warna padang kota terbentang
tempat kami berpaut
untuk bangun
menegak kehidupan.
Berita minggu 25 Disember 1983
a.Jelaskan citra alam dalam sajak dan kesannya terhadap kehidupan manusia [10]
b Huraikan hubungan laut dengan kehidupan manusia [15]
8 Baca sajak di bawah ini dan, jawab soalan-soalan yang mengikutinya
Pada setiap kali kau tiba, Ogos
bumi dan hati ini
melapangkan ruang buat kata hikmah
harga diri
awan hitam semalam
awan hitam belenggu
terbenam di kaki hari
Bukan gerimis
tapi taufan
bukan pesimis
tapi pahlawan
seribu,dua ribu tak bernama gugur tak bertanda
memeluk kemerdekaan dalam diam
syahdu yang datang adalah sepi hening
bukan nestapa
tapi gegelak
bukan duka
tapi ombak
gelegak ombak penampil bicara.
Pada setiap kali kau tiba Ogos
siapa lagi bakal melihat dirimu
analisa ini
di ganggang siang
di tampuk malam
dewasa dalam pancaroba serba
ini ketentuan
inti pencarian yang nikmat
dimensi gerak fikir daya
Pada setiap kali kau tiba, Ogos
angin tanah air
membawaa bisikan
setia dan cinta perkasa
Puisi Sepanjang Zaman,1989
Dewan Bahasa Dan Pustaka.
a Sajak di atas berbentuk bebas. Buktikan dengan memberi contoh yang sesuai [6]
b Nyatakan unsur intuisi dalam sajak di atas [9]
c Kemukakan lima persoalan yang ingin disampaikan oleh penyajak [10]
SKEMA
7 (a)
Fakta 1 | Laut |
Huraian | Laut menggambarkan hidup manusia yang penuh dengan pancaroba. Manusia harus meneroka kehidupan ini seumpama meredah lautan yang luas |
Contoh | Tajuk sajak |
| |
Fakta 2 | Garam kelikir tajam |
Huraian Contoh | Garam merupakan sebahagian daripada kehidupan manusia. Tetapi kelilir tajam boleh memudaratkan manusia.Oleh sebab itu manusia harus waspada dalam menempuh kehidupan ku dari belenggu Garam kelikir tajam |
| |
Fakta 3 | Pulau |
Huraian Contoh | Pulau bagi penyajak adalah tempat yang bersih , jauh dari pencemaran. Penyajak ingin lari dari segala kekotoran dan kejahatan dan kejahilan yang di alami selama ini Kau adalah pulau Kapas yang kutanam membatas Ku dari debu |
| |
Fakta 4 | Ombak Gelombang |
Huraian Contoh | Ombak merupakan lambang kepada permasalahan hidup manusia.Kehidupan manusia tidak dapat lari dari segala masalah. Manusia harus tabah menghadapinya Dilambung ombak gelombang Hidup. |
| |
Fakta 5 | Batu |
Huraian contoh | Batu merupakan citra alam yang tidak memberi apa-apa manfaat kepada manusia. Tetapi apabila manusia memecahkan batu tersebut., pelbagai faedah dapat dinikmati oleh manusia..Batu dapat dijadikan bangunan untuk kediaman manusia dan sebagainya . Kau adalah batu Buruk dalam cantik |
Fakta 6 Huraian | Madu Madu merupakan unsur alam ciptaan Tuhan yang banyak mendatangkan kebaikan dan khasiat kepada manusia. Penyajak menggunakan madu untuk menunjukkan laut mempunyai banyak manfaat kepada manusia. |
Pilih 5 isi
1 isi = 2 m(1m F, 1m H& C)
5 isi x2markah=10 markah
b Hubungan laut dengan kehidupan manusia
Fakta 1 Huraian contoh | Laut merupakan tempat manusia daripada kesusahan Manusia dan laut sangat erat hubungannya. Laut dianggap sebagai kuasa yang mebebas manusia daripada belenggu penderitaan Kau adalah madu Manis yang kuminum melepas Ku dari belenggu |
Fakta 2 | Laut perdorong manusia untuk berusaha mencari sesuatu yang bermakna |
Huraian | Laut mengajar manusia bagaimana untuk menilai sesuatu bukan dari zahirnya sahaja.malah manusia harus meneroka untuk mendapat sesuatu yang berharga |
Contoh | Kau adalah batu Buruk dlam cantik molek |
Fakta 3 | Laut sebagai pendorong dan pemupuk semangat kepada manusia |
Huraian | Laut merupakan sesuatu kuasa yang dapat mendorong manusia untuk meneruskan kehidupan dan tidak mudah gentar dengan segala kesusahan yang bakal ditempuhi malah kepahitan hidup itu merupakan pecabar kepada manusia |
Contoh | Rangkap 4 |
Fakta 4 | Punca rezeki kepada manusia |
Huraian | Manusia menganggap laut sebagai sumber rezeki kepada mereka. Rezeki di lau ada dimana-mana baik di tepi pantai atau di laut dalam. Khazanah yang di sediakan oleh tuhan tidak terduga oleh manusia, |
Contoh | Rangkap 5 |
| |
Fakta 5 | Bukti kekuasaan Allah pencipta sekalian alam |
Huraian | Laut menyedarkan manusia betapa tinggi dan agungnya kuasa Allah.Allah berkuasa mencipta sesuatu sehingga tidak tercapai akal manusia. |
Contoh | Penuh berisi khazanah Allah Dalamnya Tidak terduga manusia. |
Fakta 6 | Manusia menaruh harapan yang tinggi kepada laut untuk meneruskan kehidupan. |
Huraian | Manusia akan terus bergantung kepada laut untuk meneruskan kehidupan mereka. Manusia menganggap tanpa laut mereka sukan untuk hidup |
Contoh | Tempat kami berpaut Untuk bangun |
Pilih 5 isi
1 isi = 3 m(1m F,1 m H, 1m C)
5 isi x3markah=15 markah
Soalan 8
a Bentuk sajak
Fakta 1: | Bentuk bebas |
Huraian: | Tidak terikat dengan puisi tradisi.pantun atau syair |
Contoh: | Jumlah rangkap tidak sama R 1 7 baris, R2 12 baris R3 9 baris R4 4 baris |
| |
Fakta 2: Huraian: | Jumlah baris dalam rangkap tidak sama R 1 7 baris, R2 12 baris R3 9 baris R4 4 baris |
| |
Fakta 3: | Jumlah perkataan dan suku kata dalam baris |
Huraian: | Jumlah perkataaan adalah antara 2 hingga 8 perkataan Jumlah sukukata antara 4 hingga 17 sukukata |
Contoh : | Baris 3 rangkap 1 Baris 5 rangkap 2 |
| |
Fakta 4: | Rima akhir bebas |
Huraian: | Rima akhir sajak ini bebas iaitu tidak terikat seperti pantun dan syair. |
Contoh: | R 1 abcbdec R 2 ababcdedgege R 3 abcdebfgb R 4 abcd |
| |
Pilih 3 isi
3 isi x2markah=6 markah
Fakta 1 | Cinta dan kasih sayang terhadap tanah air |
Huraian | Penulis menghasilkan sajak ini untuk melahirkan rasa cintanya yang tidak berbelah bagi kepada t6anah air tercinta |
Contoh | Membawa bisikan Setia dan cinta perkasa |
| |
Fakta 2 | Kekagumaan penyair terhadap pejuang bangsa |
Huraian | Peyair kagum dengan pejuang bangsa serta tanah air yang bertungkus lumus memperjuangkan tanah air |
Contoh | Bukan pesimis Tapi pahlawan Seribu,dua ribu tak bernama gugur tak bertanda |
| |
Fakta 3 | Keinsafan penyajak |
Huraian | Penyajak berasa insaf terhadap kesengsaraan dan penderitaan yang ditanggung sepanjang pemerintahan penjajah yang penuh dengan penderitaan. Penyajak |
Contoh | siapa lagi bakal melihat dirinya analisa ini |
| |
Fakta 4 | Benci kepada penjajah yang memyebabkan penderitaan sejagat |
Huraian | Penyajak merasakan zaman penjajah merupakan zaman yang penuh dengan penderitaan dan keseggsaraan. Penyajak begitu benci kepada penjajah |
Contoh | awan hitam semalam awan hitam belenggu |
Fakta 5 | Rasa ingin bangkit semula dari zaman kegelapan dan nestapa |
Huraian | Penyajak mahu melupakan zaman gelap atau zaman penjajah dan ingin membina semula hidup baru tanpa kongkongan penjajah |
Contoh | dewasa dalam pancaroba serba ini ketentuan inti pencarian yang nikmat dimensi gerak fikir daya |
Pilih 3 isi
1 isi = 3 m(1m F,1 m H/ 1m C)
3 isi x3markah=9 markah
Fakta 1 | Penjajahan tanah air oleh kuasa asing |
Huraian | Penyajak mempersoalkan tentang tanah airnya yang pernah dijajah oleh |
| Kuasa asing dan rakyat hidup dalam penderitaan |
Contoh | Awan hitam semalam Awan hitam belenggu |
| |
Fakta 2 | Kesengsaraan hidup rakyat |
Huraian | Era penjajahan merupakan era penderitaan hidup rakyat. Rakyat ibarat dibelenggu oleh penjajah . |
contoh | Awan hitam semalam Awan hitam belenggu |
| |
Fakta 3 | Pengorbanan membebas tanah air |
Huraian | Rakyat negara ini berjuang bemati-matian untuk membebaskan tanah air |
| Ramai yang terkorban walaupun pengorbanan mereka tidak mendapat penghargaan atau sanjungan. |
Contoh | Seribu.dua ribu tak bernama gugur tak bertanda. |
| |
Fakta 4 | Semangat juang yang tidak pernah hilang |
Huraian | Semangat yang ditunjukkan oleh anak bangsa untuk membebaskan tanah air tidak pernah padam malah sentiasa bergelora dalam jiwa rakyat |
contoh | Memeluk kemerdekaan dalam diam Syahdu yang datang adalah sepi Bukan nestapa tepi gelegak Bukan duka tapi ombak Gelegak ombak penampil bicara |
Fakta 5 | Keinsafan diri |
Huraian | Penyajak mengajak supaya memikirkan masa depan setelah bebas daripada cengkaman penjajah |
contoh | siapa lagi bakal melihat dirinya analisa ini ……………………… inti pencarian yang nikmat. |
Fakta 6 | Cinta pada tanah air |
Huraian | Setiap kali tiba bulan Ogos cinta penyajak kepada tanah air semakin teguh dan kuat |
contoh | pada setiap kali kau tiba ogos angin tanah air membawa bisikan setia dan cinta perkasa |
Pilih 5 isi
1 isi = 2 m(1m F,1 m H /C)
5 isi x2markah=10 markah