Pengantar Puisi Moden (Sajak)
20:03
Edit
PENGANTAR PUISI MODEN : SUKATAN
PELAJARAN
Tajuk
|
Waktu
Pengajaran
|
Hasil
Pembelajaran
|
2. Puisi moden :
Sajak
|
20
|
Calon seharusnya
dapat:
(a) mengenal
pasti dan menjelaskan aspek intrinsik dan ekstrinsik dalam puisi moden
terpilih;
(b) menyatakan
aspek estetik dalam karya kajian
(c) menghuraikan
kepelbagaian aspek pemikiran
masyarakat dalam karya;
(d) menganalisis karya.
|
Penghayatan Intrinsik (Dalaman)
|
Penghayatan Ekstrinsik (Luaran)
|
1. Tema / Persoalan / Pemikiran
i.
Tema: Harfiah/Tersurat
dan tersirat.
ii.
Persoalan/pemikiran
iii.
Mesej
2. Nilai:
i.
Kemanuisaan
ii.
Kemasyarakatan
iii.Keagamaan/Moral
3. Latar
i.
Tempat
ii.
Masa / Suasana
iii.
Masyarakat
4. Gaya Bahasa (19)
-
Rujuk Bahan Estetika Bahasa
5. Intuisi:
Perasaan
dalaman sesebuah karya
6. Bentuk:
i.
Sajak bebas
ii.
Terikat
7. Nada, rentak dan Irama:
|
1. Biografi
pengarang
Riwayat hidup penyair
2. Gambaran
masyarakat:
i. Pandangan hidup
ii. Kemasyarakatan
iii. Kemanusiaan
3. Peranan /
Fungsi
i. Pendidikan/ pengajaran
ii. Kepuasan estetik
iii. Sosial
iv. Keagamaan/moral
4. Latar karya/
pewarnaan setempat
i. Latar belakang penghasilan
karya
ii. Latar masyarakat
5. Unsur-unsur
Pengetahuan lain
i. Agama
ii. Sejarah
iii. Kemanusiaan
iv.
Kemasyarakatan
6. Nilai Masyarakat
i.
Nilai murni
ii.
Unsur Positif / negatif
7. Deklamasi:
i.
Cara penyampaian
ii.
Pengucapan sajak
iii.
Gaya
iv.
Mimik
v.
Intonasi
vi.
Ritma / Irama
|
Pengertian /
Konsep Sajak
Sajak ialah puisi baru yang bebas
daripada peraturan-peraturan dalam pembentukan rangkap, baris,kata dan rima.
Sajak bersifat demikian supaya dapat mengucapkan fikiran penyajak dengan cara yang lebih indah, bebas dan berkesan.
Sifat-sifat
Sajak
1. Bilangan perkataan tidak terhad
2. Sukukata bebas
3. Setiap baris mempunyai makna
tersendiri
4. Bilangan baris dalam ranbgkap tidak
terhad kecuali sajak panjang yang dikenali sebagai balada
5. Bilangan rangkap tidak terhad
6. Mempunyai mesej tertentu
7. Terdiri daripada satu tema dan
beberapa persoalan
8. Rimanya bebas
9. Mempunyai keharmonian/penyesuaian
yang baik antara isi dengan bahasa
10. Bahasa sajak padat, berpelambangan dan
indah
Penjelasan
Tentang Aspek Intrinsik:
A.
Tema dan persoalan
Tema
ialah pokok persoalan @ persoalan utama dalam sasabuah puisi. Terdapat 6 jenis
tema yang biasa terdapat dalam sajak
a. Tema Diri
b. Tema Cinta
c. Tema Masyarakat
d. Tema Alam
e. Tema Semangat /Perjuangan
f. Tema Ketuhanan/Keagamaan
Persoalan
ialah isu-isu kecil selain tema
B. Mesej
Suatu
perutusan / amanat yang hendak disampaikan oleh penyajak kepada pembaca
C.Bentuk
Sajak
Terdapat
dua bentuk sajak iaitu
1. Sajak bebas
2. Sajak terikat: terbahagi kepada 9:-
a. Distikon - 2
baris serangkap
b. Terset - 3
baris serangkap
c. Kuantrain - 4 baris serangkap
d. Kuintain - 5
baris serangkap
e. Sestet - 6
baris serangkap
f. Septet - 7
baris serangkap
g. Oktaf/ Stanza - 8
baris serangkap
Terdapat
satu lagi bentuk sajak iaitu Soneta:- 14 baris dan mengandungi 4 rangkap.
Susunan baris-baris rangkapnya 4,4,3,3. Susunan rimanya abba,abba,aab,aab
D.
Nada/Rentak/Irama
Oleh
kerana fikiran dan persoalan penyajak berbagai-bagai, maka isi sajak juga
berbagai-bagai ragam.
1. Balada
Satu
bentuk puisi yang dilagukan atau dibacakan dan dapat dikenali melalui
persembahan episodnya yang dramatik dan
dapat memikat hati dalam bentuk kisah
yang mudah. Sajak yang dicipta untuk nyanyian tidaklah peribadi persoalannya,
kemungkinan asal-usulnya dari tarian yang bercorak perkauman. Masyarakat yang
mengekalkan tradisi balada ini untuk
menunjukkan sifat ketabahan dalam mengharungi kehidupan mereka.
2. Protes
Nada ini terdapat pada sajak yang
meluahkan perasaan benci. Nadanya tinggi dan cepat. Sajak yang mempunyai tema
perjuangan menentang kekejaman, kezaliman atau penindasan biasanya mempunyai
nada ini.
3. Romantis
(Sedih /Pilu)
Menggambarkan kasih sayang, rindu dendam
yang melanda jiwa manusia terutama
anak-anak muda
4. Sinis
Kecenderungan untuk mempersoalkan tentang
sesuatu yang diterima umum atau ragu-ragu terhadap
sesuatu kebaikan, kejujuran seseorang.
Pengucapan sinis diasaskan di kalangan ahli falasafah Greek yang dipimpin oleh Antisthenes. Mereka
mempunyai pendapat tersendiri tentang
tindak laku sosial dan politik manusia.
Pada mereka alasan, fikiran, keinginan,
individualisme lebih penting daripada tingkah laku sosial dan politik. Apabila tindakan
seseorang mendapat sanjungan daripada
orang ramai lebih dari apa yang sepatutnya, golongan ini telah merasa ragu-ragu dan memandang rendah kepada
Individu dan sikap individu tersebut. Lalu mereka telah membentuk
suatu nilai baru dalam bentuk
mengejek. Golongan ini di kenali sebagai penulis yang sinikal atau penulis yang mengejek.
5. Satira
Mencampur-adukkan sikap yang kritis
dengan humor dan wit( sesuatu yang berhubung dengan akal, budi, fikiran;
kecerdasan otak. @ keupayaan mental yang cukup cerdas[intelligent] atau
keahlian mencipta pengucapan baru[ inventiveness].) hingga berjaya memperkatakan secara
sindiran tentang kemanusiaan dan
institusi manusia. Unsur lucu yang
dimasukkan menjadi alat untuk menentang orang atau pendapat seseorang. Satira
berbeza dengan ironi( sindiran, cemuhan dan ejekan).
Satira
terbahagi dua :
1.
Satira Horatia : satira yang lemah-lembut, berbudi bahasa, dilahirkan
dalam lemah lembut sambil berlucu seolah-olah dalam senyuman. Tujuan untuk
menegur sesuatu dengan cara yang lembut sambil berlucu dan simpatik.
2.
Satira Juvenalia: tajam sifatnya, pahit sindirannya, menampakkan sikap
marah-marah, tujuan mendedahkan kecurangan moral dalam institusi manusia
6. Patriotik
Nada ini dikenali melalui tekanan suara
yang lebih tinggi. Pengucapannya penuh dengan perasaan dan semangat yang
berkobar-kobar. Nada ini biasanya terdapat pada sajak-sajak yang bertemakan
semangat perjuangan.
7. Epigram
Ungkapan yang mengandungi kata-kata yang
ringkas, bernas dan tajam maksudnya, serta menagndungi unsur- unsur yang berlawanan/ bertentangan
8. Eligi
Mengambarkan suasana penderitaan jiwa disebabkan
perpisahan, juga memaparkan meditasi seseorang tentang kematian orang yang
disayangi, atau pengucapan berhubung dengan peristiwa yang menyedihkan.
9. Oda/Pujaan
Puisi yang penuh dengan kata-kata pujian
dan semangat, lazimnya pujian kepada seseorang tokoh, pahlawan, bangsa, Negara
atau tema yang mengandungi peristiwa yang cukup bermakna
E.
Gaya Bahasa
Melibatkan
tiga aspek :
1. Jenis Penggunaan sajak
2. Jenis Pengucapan sajak
3. Unsur-unsur bahasa
1. Jenis Penggunaan sajak
a. Samada penyajak menggunakan
b. Bahasa biasa(harian)
c. Bahasa Moden /Inggeris
d. Bahasa Klasik
(Bahasa Melayu lama)
2. Jenis Pengucapan sajak
Samada penyajak mengucapkan
a. Secara puitis- guna unsur bahasa yang indah
b. Secara Prosaik - guna bahasa yang mudah difahami
3. Unsur-unsur bahasa
Jika penyajak mengucapkan sajak
secara puitis penyajak akan menggunakan unsur-unsur bahasa seperti berikut
:(Rujuk Estetika Bahasa)
F. Intuisi
Keupayaan atau kebolehan
mengetahui/memahami sesuatu dengan gerak hati / bisikan kalbu sahaja Perasaan
dalaman sesebuah karya / seseorang penyajak. Intuisi boleh muncul melalui
deklamasi sajak yang baik. Kesan yang boleh dirasai oleh deklamator atau
pendengar ialah perasaan-perasaan seperti sedih, sayu, marah, geram, sayang,
bersemangat dan sebagainya.
G.
Latar
a. Latar tempat
b. Latar masa/ suasana
c. Latar masyarakat
H.
Nilai
a. Kemanusiaan
b. Kemasyarakatan
c. Keagamaan/Moral
I.
Gambaran Masyarakat
a. Pandangan hidup
b. Kemasyarakatan
c. Kemanusiaan
J.
Peranan/Fungsi
a. Pendidikan / pengajaran
b. Kepuasan estetik
c Sosial
d. Keagamaan / Moral