Kajian Seloka Pak Pandir
02:43
Edit
SELOKA, KRITIKAN TAJAM DALAM GURAUAN
Seloka ialah sejenis puisi Melayu tradisional yang tidak
mempunyai struktur yang khas seperti pantun atau syair. Mengikut Zaaba, seloka
ialah karangan berangkap yang memakai pertentangan bunyi hujung (rima) yang
tiada tetap. Bilangan baris pada sebuah seloka adalah tidak terhad dan bilangan
baris pada satu rangkap juga tidak menentu. Seloka juga tidak mempunyai skima
rima yang tetap. Oleh itu boleh dikatakan seloka lebih mirip kepada ciri free
verse iaitu bentuk puisi moden yang dikenali sebagai sajak pada masa ini.
Seperti kebanyakan puisi tradisional yang lain, ciri-ciri seloka boleh dikenali
melalui isinya dan tujuan ia dikarang. Seperti yang diketahui umum, gurindam
digubah untuk menyampaikan nasihat dan panduan, Nazam digunakan untuk
menyampaikan kisah dan puji-pujian terhadap Allah dan Nabi Muhammad s.a.w.,
teromba merupakan puisi yang menyampaikan perbilangan adat dan peraturan
bermasyarakat, manakala mantera adalah jampi serapah yang bertujuan mengubat
pesakit. Seloka pula dikarang untuk menyampaikan kritikan dan sindiran terhadap
sesuatu kepincangan yang berlaku di dalam masyarakat. Kritikan dan sindiran ini
amat tajam dan disampaikan secara berlapik dan berkias dalam nada bergurau.
Melalui seloka akan terpancar budaya masyarakat Melayu tradisional yang tidak
mengkritik secara berterus terang tetapi secara halus. Kata-kata yang digunakan
di dalam seloka adalah lambang-lambang yang mengandungi makna yang tersirat.
Seperti kebanyakan karya di dalam khazanah Melayu tradisi, kita tidak
mengetahui siapakah pengarang sebenar sesebuah seloka. Namun dari seloka yang
kita warisi, terbukti bahawa pengarang seloka adalah pemikir yang amat tajam
pemerhatiannya terhadap alam dan masyarakat di sekeliling. Mereka peka terhadap
segala yang berlaku dan menjalankan tanggungjawab bagi menyampaikan teguran dan
kritikan. Pengarang seloka menggunakan perbandingan dan tamsilan seperti
perumpamaan, metafora, simile dan personifikasi yang kaya dengan imej alam.
Imej-imej alam ini perlu ditafsir untuk mengetahui maksud sebenar seloka.
Warisan Melayu telah meninggalkan sejumlah seloka untuk dihayati. Untuk
mengenal seloka dengan lebih dekat kita akan menganalisis tiga buah seloka yang
paling terkenal di dalam masyarakat Melayu iaitu:
1. Seloka Pak Kaduk,
2. Seloka Pandai Pak Pandir
3. Seloka Mak Si Randang
1. Seloka Pak Kaduk,
2. Seloka Pandai Pak Pandir
3. Seloka Mak Si Randang
Ketiga-tiga seloka di atas adalah berdasarkan cerita rakyat atau cerita jenaka
yang terkenal di dalam sastera Melayu. Pak Kaduk dan Pak Pandir merupakan
watak-watak yang ditimpa malang. Nasib malang itu adalah akibat daripada
kebodohan mereka sendiri. Mereka telah melakukan perbuatan-perbuatan yang
merugikan diri sendiri. Seloka Mak Si Randang adalah berdasarkan cerita rakyat
masyarakat Minangkabau yang mengisahkan seorang ibu yang terlalu pemurah dan
sanggup memberikan segala yang ada kepada orang lain
Seloka Pak Pandir
Anak dipijak,dagang dijinjing
Kucing dibunuh, tikus dibela
Harta habis, badan tergadai
Mendengar gelagak dagang
Tak sedar bertelanjang
Mendengar guruh di langit
Air tempayan dicurahkan
Mulut kena suap pisang
Buntut kena cangkuk onak
Gunting makan di hujung
Pak Pandir juga yang menanggung
Apa didengar gelagat dagang
Gelagak rambutan jantan
Orang berbunga dia berbunga
Orang berbuah dia haram
Kilat memancar hujang tak lalu
Awak juga berkecundangan
Seloka di atas adalah perihal kelakuan Pak Pandir yang salah pertimbangan dan
sering membuat kerja-kerja yang tidak sepatutnya dilakukan. Pak Pandir berbuat
baik tidak pada tempatnya. Dia berbuat baik dengan menjinjing dagang tetapi
berlaku kejam dengan perlakuannya “memijak” anak sendiri. Dia telah membunuh
kucing iaitu sejenis binatang yang dikaitkan dengan kemanjaan tetapi telah
membela tikus iaitu sejenis haiwan yang boleh merosakakan kesihatan dan harta
benda. Kerana kebodohan dan kebaikannya yang melampau itu, Pak Pandir mudah
ditipu. Dia mudah percaya kepada orang asing (Mendengar gelagak dagang,Tak
sedar bertelanjang) Akibatnya, harta habis,badan tergadai. Pak Pandir juga
sering mengambil risiko tanpa berfikir panjang. Hal ini digambarkan melalui
peribahasa Mendengar guruh di langit,Air tempayan dicurahkan. Ternyata dagang
yang dijinjingnya adalah penipu yang licik yang berpura-pura baik Hal ini
dijelaskan melalui ungkapan mulut kena suap pisang,Buntut kena cangkuk onak,dan
gunting makan di hujung Pak Pandir juga yang menanggung Apa didengar gelagat
dagang Gelagak rambutan jantan Orang berbunga dia berunga Orang berbuah dia
haram Kilat memancar hujang tak lalu Awak juga berkecundangan .
Sebahagian besar dari maksud Seloka Pandai Pak Pandir disampaikan melalui peribahasa. Oleh itu ia menunjukkan dengan jelas hubungan yang rapat antara seloka dan peribahasa. Di sini terdapat sekurang-kurangnya empat ungkapan yang merupakan peribahasa yang terkenal.
1. Mendengar guruh di langit air tempayan dicurahkan,
2. Mulut kena suap pisang,buntut kena cangkuk onak,
3. Gunting makan di hujung
4. Gelagak rambutan jantan, orang berbunga dia bebunga. orang berbuah dia haram
2. Mulut kena suap pisang,buntut kena cangkuk onak,
3. Gunting makan di hujung
4. Gelagak rambutan jantan, orang berbunga dia bebunga. orang berbuah dia haram
Dipetik daripada tulisan,
Zurinah Hassan
Bahan ini sesuai untuk dijadikan edaran kepada pelajar tingkatan enam rendah untuk penghayatan sastera di bawah tajuk puisi tradisional untuk tajuk SELOKA.
Berikut ialah cadangan aktiviti berdasarkan edaran di atas.
Aktiviti 1: Jelaskan teknik penulisan seloka (ciri-ciri) dan di seseuaikan dengan seloka Pak Pandir (selaras dengan sukatan pelajaran )
Aktiviti 2: Huraikan peranan seloka dalam konteks masyarakat melayu tradisional
Aktiviti 3: Bincangkan aspek estetika bahasa dalam seloka Pak Pandir.
Aktiviti 4: Menjelaskan perwatakan negatif yang ada pada watak pak pandir.
Untuk mendapat keterangan lebih lanjut berhubung dengan skema jawapan(dalam bentuk power point) bagi setiap aktiviti yang dicadangkan bolehlah berhubung terus dengan Cikgu Ahmad Yani Salleh menerusi talian telefon 014-5367128.