Isnin, 26 September 2011

Soalan Percubaan STPM Kesusasteraan Melayu Moden Negeri kelantan 2011

SULIT
922/2
Kesusasteraan Melayu
Kertas 2
2011
3 Jam


MAJLIS PENGETUA-PENGETUA SEKOLAH MENENGAH
CAWANGAN KELANTAN

PEPERIKSAAN PERCUBAAN
SIJIL TINGGI PERSEKOLAHAN MALAYSIA 2011
(MALAYSIA HIGHER SCHOOL CERTIFICATE)



KESUSASTERAAN MELAYU

KERTAS 2

(Penghayatan Kesusasteraan Melayu Moden)

Masa : Tiga Jam


Arahan kepada calon:

Jawab empat soalan sahaja: satu soalan daripada tiap-tiap Bahagian A, B, C, dan D.

Markah untuk tiap-tiap soalan diberikan dalam tanda kurung [ ].








Kertas soalan ini mengandungi 8 halaman bercetak

STPM 922/2 [ Lihat sebelah]


Bahagian A : SEJARAH KESUSASTERAAN MELAYU MODEN DAN KRITIKAN SASTERA



1. Institusi Dewan Bahasa dan Pustaka merupakan sebuah institusi kesusasteraan yang berperanan penting dalam memperkembang dan merancakkan lagi bidang Kesusasteraan Melayu Moden di era pasca merdeka.

a) Nyatakan latar penubuhan Dewan Bahasa dan Pustaka [ 5 ]

b) Jelaskan objektif penubuhannya [ 4 ]

c) Bincangkan empat sumbangan institusi Dewan Bahasa dan Pustaka [16]


2. Mana Sikana merupakan salah seorang pengkritik dan penulis esei kesusasteraan Melayu yang terkemuka di Malaysia mutakhir ini. Merujuk kepada ketokohan beliau itu, jelaskan perkara berikut,

a) Nyatakan latarbelakang dan latar pendidikan serta kerjaya beliau [5]

b) Bincangkan lima sumbangan Mana Sikana dalam bidang Kritikan Sastera .[20]



Bahagian B: NOVEL DAN CERPEN.

Jawab satu soalan sahaja dalam bahagian ini.

3. “Aku tidak biasa sembunyi-sembunyi. Dengan siapapun aku selalu berterus-terang. Dan ini aku katakan bahawa penubuhan Syarikat Lombong Lembah Tualang aku ketahui dari Robert. Tidak seperti ayah aku, ayah Robert tidak menyembunyikan satu apapun pada anaknya. Barangkali Datuk Tan tidak mempunyai sebab untuk bersembunyi-sembunyi tetapi ayahku memang ada yang hendak disembunyikannya dariku. Dia tahu perbuatannya itu tidak adil terhadap orang kampungnya sendiri dan dia tahu aku tidak akan menyetujuinya.”
(Petikan halaman 156, Saudagar Besar Dari Kuala Lumpur)

a) Petikan di atas adalah sebahagian dari sepucuk surat. Siapakah yang menghantar surat tersebut ? [1]

b) Jelaskan sikap ‘aku’ terhadap penubuhan Syarikat Lombong Lembah Tualang seperti yang terdapat dalam novel. [6]

c) Huraikan tuduhan-tuduhan watak ‘aku’ terhadap ayahnya. [9]

d) Jelaskan persoalan yang hendak diketenahkan menerusi petikan di atas.[9]


4. “Kawan datuk kau waktu zaman Jepun dulu.ini,” ujar ibunya, “surat-suratnya yang dikirimkan kepada datuk kau.”
Diserahkannya kotak itu kepada anaknya. Nilakesuma menarik keluar surat yang di atas sekali yang kelihatannya masih baik.
“Itu suratnya yang terakhir tetapi datuk kau tidak sempat lihat. Surat itu sampai pada hari datuk kau meninggal,” kata ibunya.
“Jadi dia tidak tahu datuk meninggal?”
“Bapa kau sudah beritahu. Sejak itu, suratnya tidak pernah datang lagi.”
“Apakah dia masih hidup?”
“Kami tidak tahu. Sudah sepuluh tahun lebih.

(Dipetik daripada MPM [peny.]2003. Cerpen Nagasaki, Mutiara
Sastera Melayu Moden, Kuala Lumpur.DBP,hlm 147-148)

a) Siapakah “dia” dalam petikan? [6]

b) Berdasarkan cerpen Nagasaki, jelaskan tiga teknik yang digunakan oleh pengarang untuk memaparkan watak dalam cerpen. [9]

c) Huraikan mesej yang cuba ditonjolkan oleh pengarang yang terdapat dalam cerpen Nagasaki. [10]


Bahagian C : DRAMA

Jawab satu soalan sahaja dalam bahagian ini


5.. Baca petikan drama di bawah ini, dan jawab soalan-soalan yang mengikutinya.

PAK HAMID: Nak jumpa kau. Manusia kejam. tak berperikemanusiaan. Rendah budi, tak bertimbang rasa.

DAHLAN : Apa pulak orang tua ini, pagi-pagi berleter.

PAK HAMID: Berleter?...Mana Rahimah?

DAHLAN : Rahimah tak bertempat lagi di sini.

PAK HAMID: Aku tahu,Rahimah kau sia-siakan. Kerana kau dia menderita.

DAHLAN : Apa boleh buat, sudah suratan takdir. Cukup juga saya mengatur tadbir, tapi kecewa. Takdir juga yang tiba.

PAK HAMID: Tentu, sebab tadbir kau tadbir bodoh. Kejam.

DAHLAN : Apa, pakcik? Tadbir bodoh? Sia-sia saya belajar ke England... sia- sia kelulusan saya yang saya bawa balik.

PAK HAMID: Memang semua orang tahu kau lepasan sekolah tinggi.Kau lulus ilmu undang-undang.Kau seorang lawyer.Tapi, ingat.....pelajaran tinggi saja tak berguna kalau tidak disertai dengan pendidikan kebangsaan keagamaan.Sebenarnya kau tak ada pendidikan.Kau lulus ilmu undang-undang tapi kau tak mengikut undang-undang.

(Dipetik daripada Majlis Peperiksaan Malaysia (Peny).2003. Drama “Lawyer Dahlan”. dalam Mutiara Sastera Melayu Moden. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka, hal. 215)

a) Jelaskan kenapa Pak Hamid menganggap Dahlan manusia kejam, tak berperikemanusiaan, rendah budi, tak bertimbang rasa [10]

b) Huraikan tiga prinsip hidup yang cuba digambarkan oleh pengarang dalam drama ini melalui Watak Pak Hamid. [9]

c) Drama ini berkonsepkan hukum ”Poetic Justice”. Jelaskan maksud konsep tersebut dan hubungan dengan tindakan atau perbuatan Dahlan seperti yang digambarkan dalam drama ini. [6]


6. Baca petikan drama di bawah ini, dan jawab soalan-soalan berikutnya,

ADEGAN TUJUH

Muzik sayu sedikit. Cik Lijah sedang menjahit kain.

CIK LIJAH: Bulan Disember, tahun 78, Allahyarham nelayan Jaafar dan Ibrahim mati lemas kerana nak cuba memintas bot perlarian Vietnam daripada mendarat di Seberang Takir. Tak sesiapa pun tahu apa sebenarnya yang berlaku. Tak ada askar sederet memberikan tembakan hormat, tiada bugle yang meniupkan ”The Last Post”. Dua nelayan Melayu Seberang Takir cuba mempertahankan tanah air. Abang Aziz juga seorang nelayan. Lahirlah puisi berikut:

Bersinar Seumur

Di bawah alunan ombak
kukelih kalian menari
lenggang Ratu Darul Iman
lalu lenggok-lenggok
di atas pentas kehidupan.

Di bawah alunan ombak
kudengar kalian menyanyi
dendang lagu pantai kita
wajib kita tahankan
kiranya todak-todak haram
dari Sungai Mekong
tak dapat mendarat
di sini ada sedia
Bedor besar
Payang Panjang
Jalur Lebar
Sekoci Tinggi
Kuwil Comel
termasuk Kolek Cantik
haluannya tegap haluannya
menghadap ke laut.

Dibawah alunan ombak
kukelih kalian berdiri
bercacang-cacang tegap
bagai rumah api di Bukit Puteri
takkan senget
takkan terbalik
apinya takkan padam
apinya terus menyala bercahaya
bersinar seumur.


Kalian nelayan
kalian pahlawan
nusa tercinta.

Di Pantai Seberang Takir
kebersajak berpantun bersyair
berlagu doa restu
untuk arwah inilah
al-fatihah dan Qulhuwallah.

a). Nyatakan tiga buah puisi lain hasil tulisan J.M. Aziz yang dimuatkan dalam drama ini. [ 3 ]

b). Jelaskan dua sikap J.M. Aziz terhadap Jaafar dan Ibrahim seperti yang dituliskan dalam puisi di atas. [ 4 ]

c). Bincangkan dua persoalan yang ingin dikongsikan oleh J.M.Aziz dalam sajak di atas. [ 6 ]

b). Huraikan citra masyarakat nelayan yang dipaparkan dalam drama di atas. [12]



Bahagian D: SAJAK

Jawab satu soalan sahaja dalam bahagian ini

7. Baca sajak di bawah ini, dan jawab soalan-soalan yang mengikutinya.

Sewaktu Melintasi Kundasang
Lim Swee Tin

Sewaktu melintasi Kundasang
matahari melimpahkan sinar mutiaranya
ke atas bukit-bukit, hutan, deretan lalang
dan kebunan kubis
menyentak celaru kehidupan yang kupapah
sekali gus meresapkan rindu
damai dengan warnanya
tak terusik

Aku telah dihimpit bising peradaban
kasih dan cinta manusia
yang luput
ketika kau tetap abadi menatap alam
menyaksikan kejadian serba takjub
sepi namun sentosa
bahagia biarpun purba.

Kabus menipis di puncak Kinabalu
jalan di bawah berliku
angin dingin mengusap pohon-pohon
longgokan batu dan serpihan tebing
sewaktu melintasi Kundasang mesra dakap
melupakan aku sedetik, pendatang terasing
kali ini akan kuambil lembutmu
untuk melentur keras waktuku.

Dewan Masyarakat, Disember 1989
Dewan Bahasa dan Pustaka.

a) Nyakan latar suasana berserta contoh yang terdapat dalam sajak di atas. [ 4 ]

b) Jelaskan dua gambaran perwatakan penyajak yang terdapat dalam sajak di atas
[ 6 ]

c) Dengan memberikan contoh, nilaikan keindahan yang mengangkat estetik sajak di atas. [15]



8 Baca sajak di bawah ini, dan jawab soalan-soalan yang mengikutinya.

Ke Ruang Katarsis
Zaen Kasturi

Sesudah mengisi mimpi sesia di ranjang nyedar
apakah yang sempat kita kutip lewat darah dan air mata
poyang moyang yang tumpah ke cangkir resah

resah mengeliat ke tanah
resah mengeliat ke rimba
resah memulas ke tulang bangsa.

Barangkali kitalah penanam padi-padi hampa
membiarkan anak-anak keridik mencuri meresik
malinja dan mahsuri di bendang galauan
hingga gugup mengatur genta pertama

gugup lahir di mata kita
gugup lahir di suara kita
gugup membiak di mana-mana.

Kita tidak lagi pernah bertanya kenapa manusia
harus jadi manusia tanpa menolak kebenaran untuk jadi
manusia yang tegar meniup seruling kemanusiaan
yang ligat memetik kecapi keluhuran
kerana kita lupa apa yang tersimpan di album bangsa

album bangsa pernah menyimpan sejuta potret luka
luka berpinar ke nyali jagat
luka berputar ke rohaniah umat
luka menyentak haluan kiblat.

Esok kita bakal menggali tanah
dan menggalas cangkelong maut dari kulit sendiri
ke manakah bangkai dosa akan dikirim
ke kali tujuh penjuru gunung
atau ke laut tujuh penjuru tanjung
sedang kita pernah menari ala canggung maharisi
di kaki bicara nihilisme. Sempurnakah kekesalan kita dengan
melimpah air mata nanah ke luka bangsa?


Jerit kita nanti cuma tulang-tulang yang tidak
sempat ditalkinkan pada saat pertama lolong angin tenggara
memintal duka bersama
pekik kita nanti cuma darah-darah yang tidak sempat
dikebumikan pada saat pertama raung hujan selatan
mengayam gugup bergantungan di dada.

Mari kta lagukan canggung katarsis
arena kita nanti bukan lagi saujana padang lalang
muzik kita nanti bukan lagi tubuh sayap merpalang.

Ayunkan roh anak ke pintu hakiki
Dodoikan nyali anak ke perabung maknawi
temani tidur mereka dengan mimpi-mimpi wangi
dan selimut iman dari Tuhan.


Di Atas Mimbar Merdeka, 1994
Dewan Bahasa dan Pustaka. hlm.304 -305



a) Dengan mengemukakan contoh yang sesuai, bincangkan intuisi yang terdapat dalam sajak tersebut [ 4 ]

b) Jelaskan tiga pemikiran yang diungkapkan dalam sajak di atas. [ 9 ]


c) Jelaskan unsur perulangan yang terdapat dalam sajak di atas [12]



SOALAN TAMAT

Tiada ulasan:

Catat Ulasan